Szombaton ott folytattam az Park Sanssoucibeli sétámat, ahol korábban abbahagytam. Akkor ugyanis csak elsétáltam a Belvedere-hez, de már nem mentem be, mert már késő volt.

A tervem az volt erre a napra, h megnézem a Belvedere-t, és onnan visszasétálok a Orangerie-hez, mert az sem csak egy növényház, hanem van egészen szép kastély része is. Majd azt fontosgattam, h elmenjek-e egy kilátóhelyet megnézni, mert az csak hétvégente van nyitva, de inkább a park egy eddig még ismeretlen része felé kanyarodtam, ahol a Schloss Charlottenhof áll. Igen, és ezek még mindig ugyanannak a hatalmas parknak a területén vannak. Tessék csak megnézni ezt a térképet!

Végülis, amit terveztem sikerült is tartani, sőt még Potsdam belvárosát is kicsit meg tudtam nézni, még mielőtt még haza indultam volna.

A Belvedere-ről már korábban készítettem képeket, uh azokon láthatjátok, h hogyan néz ki ma. Sajnos közelebbről és főleg belülről is megnézve azért még eléggé leharcolt az épület. Sajnos még csak az emeleti termet tudták még felújítani, de azt kell, hogy mondjam, ahhoz képest, amilyen állapotban volt korábban, csodálatosan helyre hozták a restaurátorok. Ugyanis az alsó szinten arról van egy minikiállítás, h hogyan is nézett ki az épület a háborúk alatt, és kontrasztként ott van, h hogyan változott meg a restaurálás során.
Ezt az épületet egy kisebb magaslatra építették, így ez nem teaháznak szolgált, mint a Charlettenburgi kastélynál lévő, hanem kilátónak. Erről is láthattok képeket, h milyen is a kilátás a felső szint külső erkélyéről.

Folytatva az utan egy újabb kilátót ejtettem útba, az Orangerie-t. Ugyanis ez nem csak a növények hidegtől való megóvására szolgált, hanem IV. Friedrich Wilhelm porosz király vendégek fogadására alkalmas kastély részt is kialakíttatott itt. Ennek a tetejére egy jó kis csigalépcsőn keresztül fel is lehet jutni, ahonnan már jobban körbe lehetett nézelődni. Sajnos az idő nem volt éppen túl tiszta (de sétálgatáshoz pont tökéletes volt), uh a távolban már csak elég homályosan lehet bármit is látni a képeken. De innen már nemcsak a kastélyparkot lehet megtekinteni, hanem Potsdamra is rá lehet látni (főleg jobb látási viszonyok között).
A kastély itt is csak nyári tartózkodási helyként szolgált a királynak, és vendégeinek, így nem volt éppen meleg bent, de csak október 31-ig van nyitva ez az épület, uh nem akartam kihagyni. Ugyanolyan pompa jellemzi ezt is, mint a Sanssouci-beli kastélyok többségét, mégis egy dologban különlegesebb volt.
Van egy képgaléria része, ahol a király különböző híres festők (Raffaello, Leonardo, stb.) képeinek másolatát gyűjtötte össze. Ezek a képek főként bibliai témájúak, vagy az antik világhoz kötődnek, és kb. olyan 50 képre kell gondolni. A különlegessége az ennek a képgalériának, h az 1770-as évek végén, 1800-as évek elején ez volt az egyetlen (és talán első) olyan képgyüjtemény, amelyet a köznép is szabadon megtekinthetett. Milyen jófej király volt, ugye? :D

Mire kijöttem az Orangerie-ből addigra már igen csak ebéd idő volt, uh a büfék felé vettem az utam. Mint minden látványosság közelében az árak itt is kicsit magasabbak, mint egyépként a városban, de annyira nem volt vészes, uh most az egyszer belefért. Vettem egy Bratwurst-ot, h megkóstoljam milyen is, mert ezt itt úgy eszik az emberek, mint az USA-ban a hamburgert. Tulajdonképpen ez csak egy fűszerezett, grillezett/sült vastagabb virsli, de engem annyira nem nyűgözött le. Mindenesetre annak megfelelt, h az ebéd szerepét betöltse egy kis zsömle és egy alma társaságában.

Egy kis buszozás és gyaloglás után átértem a park egy eddig számomra új részére, ahol Schloss Charlottenhof található. Ez már egy erősen klasszicista, néhol romantikus stílusú épület, ami szintén IV. Friedrich Wilmhelm-hez köthető, azonban még a trónra lépése előtti időkhöz. Ugyanis Elisabeth Ludovika bajor hercegnővel való házasságkötése után költöztek ide, mivel az épületet mint nászajándék kapta a pár. (nem rossz kis ajándék :D )
Nagyon oda voltak az akkor a klasszicizmusban divatos antik római, görög, bibliai témájú képekért, ilyen stílusú épületekért, mely magán az egész kastélyon is már kívülről látszik (mivel úgy néz ki mint egy görög templom). De belül is tele van római táncosokat ábrázoló falfestmánnyel, vagy a már az Orangerie-ben is látott kép-másolatok valószínűleg korábbi változataival.
Ennek az épületnek is van egy különleges szobája, a sátorszoba. A szoba tényleg úgy van megcsinálva, h ha belép az ember, akkor tényleg olyan érzése van, mintha egy sátorba lépett volna be. Pedig ez is csak egy szoba, ahol vagy az udvarhölgyeket szállásolták el, vagy a kevésbé előkelő vendégeket. Ezt a tábori hatást úgy tudták elérni, h a falak és a mennyezet borítása egységesen kék-fehér csíkos anyaggal volt borítva, és a bútorokon szövet volt. Az ágyak csak amolyan tábori ágyak volt (csak egy egszerű összecsukhatós ágyat kell elképzelni, mint amilyenen oviba is altatták a gyerekeket), felettük szintén ebből a kék-fehér anyagból egy kis baldachin-szerűség. Ezt persze csak azért építtették így meg, mert hallottak róla, h Napoleonnak is volt ilyen szobája Franciaországban, akkor miért ne lehetne nekik is. :)
De ezen a linken meg is udjátok nézni a szobákat ti is: zeltzimmer
(az utolsó képen van ez a sátorszoba.

Ebben a klasszicista szellemben még egy igazi római fürdőt is építettek maguknak. Ami belülről részben restaurálás alatt volt, uh nem lehetett teljes pompájában látni, de kariatídák (ember alakú oszlopok) tartották a mennyezetet, pompei stílusú mozaikkal volt kirakva a fürdő padlója, és az egész épületnek kívülről is nagyon meditárran (olaszos) megjelenése van. A mókás az az egészben,h a fürdőhöz tartó épületben viszont csak az udvari kertész lakott. :D (a kertésznek volt saját fürdője, a trónörökös párnak meg nem :P )

Ezután már a vasútállomás felé vettem az irányt, de még tettem egy kis kitérőt Potsdam belvárosa felé is. Mert azt már többször is láttam a buszból, h nekik is vannak igazán szép diadalívek, melyek a város határát voltak hivatottak egykor jelezni, de ma már csak a város díszei. Kicsit még sétálgattam ezen a belvárosi sétáló utcán, ahol már igen csak készülődnek az árusok is a karácsonyra (pedig még csak október van!), uh gondolom adventkor ott is lehetnek majd az otthonihoz hasonló vásárosok.

A bejegyzés trackback címe:

https://timiberlinben.blog.hu/api/trackback/id/tr851479290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása